Kiknek jött be a webshopok közül az előfizetéses értékesítés?
Egyre több webshop életét könnyíti meg az előfizetéses rendszer, ami kiszámíthatóbbá, tervezhetőbbé, stabilabbá teszi a működést. Kérdés, hogy milyen termékek vagy szolgáltatások esetén működik jól ez a rendszer, és mennyi időre hajlandók elkötelezni magukat a vásárlók?
Limitáld darabszámú, kozmetikumokból összeállított meglepetéscsomagokkal indult 2021-ben Magyarországon a Pixibox. A modell egyedisége és érdekessége abban rejlett, hogy az itthon még akkor szinte csak a szolgáltatásokra jellemző előfizetői rendszert választották.
„Az eredeti koncepció szerint az előfizetéses szolgáltató nem egy webshop, itt nem klasszikus értékesítés folyik, és nem lehet válogatni a termékek közül. Ehelyett egy hibrid (egyszerre B2B és B2C) szolgáltatásról van szó, pontosabban mintázási marketingtevékenységről, melynek keretében cégek termékmintákat juttatnak el a fogyasztókhoz. Ezzel a vásárlók is tisztában vannak: tudják, hogy egyfajta reklámtevékenység keretében jutnak hozzá az árucikkekhez” – mondta a Hello Biznisz magazinnak Horváth Beáta, a Pixibox alapítója. „A vásárló egy havonta érkező meglepetéscsomagra fizet elő, aminek tartalmát a szolgáltató a gyártók által felkínált termékekből állítja össze. Szépségápolási cikkek esetében ez a modell rendkívül jól működik, mert ismert és kedvelt termékekről van szó, amit a vásárlók, szeretnek, várnak.”
2012 óta más termékeknél is megjelent Magyarországon az előfizetéses szolgáltatás, de bőven van még benne potenciál, ezért is érdemes e-kereskedőként fontolóra venned, mint értékesítési lehetőséget.
Mi az előfizetéses üzleti modell lényege?
Előfizetéses rendszerben kezdetben, jellemzően különféle médiatermékeket értékesítettek: folyóiratokat, hírlapokat, magazinokat, később rádió- és tévécsatornák műsorszolgáltatását, telefonálási lehetőséget, internet-elérést. Ezekhez már hozzászoktunk, ahhoz azonban még nem, hogy a mindennapokban ruhákat vagy élelmiszereket vásároljunk előfizetéssel – pedig erre is egyre több példa akad.
A webshopok ebben a rendszerben az előfizetésért cserébe termékekből összeállított csomagot küldenek vagy feltöltik a vevő kifogyott készletét bizonyos termékkel, esetleg meglepetéscsomagot küldenek vagy különféle próbacsomagokat. A modell működhet kizárólag erre szakosodott webshopban, mint amilyen kisállatokkal foglalkozó BarkBox és a kozmetikumokat forgalmazó BirchBox; de működhet hagyományos webáruház kiegészítő szolgáltatáskaént is.
Milyen előnyökkel jár a webshopodnak, ha előfizetőket toborzol?
Számos előnye van az előfizetéses rendszernek, ez a médiatermékek, digitális szolgáltatások esetén már bebizonyosodott. A vevő fix összegért, külön rendelés nélkül hozzájuthat a termékekhez, megkapja a már megszokott árucikkeket, és a szolgáltatás növelheti az elégedettségét, lojalitását.
A webáruházad számára az előfizetés még több előnnyel járhat. Stabilabb és tervezhetőbb lesz a bevétel, stabilabb lesz az állandó vevőkör, könnyebbé válhat megtartani a vásárlókat. A marketing költség jobban megtérül, az értékesített mennyiség növekedése és a termék eladásához kapcsolódó költségek csökkenése eredményeként egy előfizetéses modellel a webshopod akár jobb árrést érhet el. Az előfizetők és érdeklődők adatbázisára támaszkodva hatékonyabban lehet célozni az akciókat. A készletnyilvántartást könnyebb lesz optimalizálni, ha állandó megrendelésekkel, előre ismert termékekkel és mennyiséggel kell számolnod.
Külföldön már elterjedt az előfizetéses modell az e-kereskedelemben
Tavaly a Pepsi Co., idén a Coca Cola is elindította az előfizet; a Heinz vásárlói a Heinz to Home szolgáltatással közvetlenül a gyártótól rendelhetik meg a különféle csomagokban értékesített szószokat.
Az Urban Outfitters Inc. 2021 márciusában kísérleti jelleggel vezette be tagsági programját, két fokozatban, évi 48 és 98 dolláros áron: mindkét csomag előfizetői élvezhetik az ingyenes házhozszállítás előnyeit, térítésmentesen válthatják vissza a cégtől rendelt termékeket, a belépéskor ajándékkártyát kapnak, azt követően pedig havonta újabb kedvezményeket.
A Walmart 2020 szeptemberében kezdett Walmart+ néven előfizetéses programjába, amelyben vevői évi 98 dolláros díjért még a rendelés napján megkapják az online vásárolt élelmiszereket, háztartási cikkeket, és a cég minden 35 dollárt elérő rendelés esetén ingyenes házhozszállítást biztosít neki.
Az Amazon Prime pedig egészen egyedülálló rendszert működtet: az előfizetők például a Prime Day-en évente egyszer, negyvennyolc órán keresztül számos terméket kedvezményesen vehetnek meg, részesülnek az Amazon Prime Gaming játékosok számára kínált szolgáltatásaiban, hozzáférést kapnak az Amazon Prime Video streaming-szolgáltatásaihoz, megvehetik az exkluzív, csak a tagsági programban vásárolható termékeket, a világ több nagyvárosában akár órák alatt megkaphatják a cég honlapján rendelt, az Amazon Fresh és a Whole Foods árukínálatába tartozó élelmiszereket és háztartási cikkeket.
Milyen típusú termékeknél működik a legjobban az előfizetéses rendszer?
Bár az e-kereskedelmi piac folyamatosan növekszik, ezen belül az előfizetéses rendszerben történő értékesítés is, nem mindig, nem mindenhol és nem minden termék esetén működik gördülékenyen a modell.
Az Emarsys 2021 márciusában végzett kutatást az amerikai piacra vonatkozóan. Megállapították, hogy az összes termékcsoport közül a beauty boxok, vagyis a szépségdobozok, a havonta küldött kozmetikai termékek a legnépszerűbbek. Az összes fizikai terméket tartalmazó előfizetéses csomag 23 százaléka tartozik ebbe a kategóriába. A kozmetikai termékek forgalmazói rendszerint extra szolgáltatásokat is nyújtanak, például tutorialt, tanácsadást a használattal kapcsolatban. Az élelmiszereket (ételeket és italokat) tartalmazó csomagok aránya 19 százalék, a ruházati termékeket tartalmazó csomagok aránya 15 százalék.
Ezekkel a csomagokkal egyébként remekül kiaknázhatók a személyre szabhatósággal kapcsolatos lehetőségek.
Az előfizetéses rendszerek sikerüket nem csak a személyre szabható kínálatnak, hanem a rugalmasságnak is köszönhető – a rugalmasság különösen a fiataloknak, elsősorban a Z generáció tagjainak fontos. Mindennapos használatra szánt FMCG termékek esetében lényeges, hogy vásárlók igény szerint azonnal rendelhessenek belőlük. A fogyasztók rendelési szokásait és viselkedési mintáit elemző Repeat egy teljes üzleti modellt épített arra, hogy ilyenkor egy gombnyomással azonnal újrarendelhessenek a vevők egy terméket.
Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgátatásait? Próbáld most két hétig ingyenesen!