A Black Friday-tól az ünnepekig: hogyan árazz a főszezonban?

A november-december kiemelten fontos időszak az e-kereskedők számára. Mire kell figyelni a főszezonban és milyen hibákat érdemes elkerülni? A PriceKit üzletfejlesztési vezetőjével, Donáth Fruzsinával Kulcsár Róbert, a Shoprenter vezető tanácsadója készített interjút, ebből szemezgetünk az alábbiakban.

A főszezont, vagyis a Black Friday-tól az év végéig tartó időszakot e-kereskedőként nem lehet és nem is szabad figyelmen kívül hagyni. Ezen időszak kampányainak számtalan előfeltétele van: okosan kidolgozott ajánlatok és kreatívok, valamint a felkészült ügyfélszolgálat mellett fontos odafigyelni az új árakciózási jogszabályok betartására is. Miközben rengeteg a teendő, nehezítő tényezőként jelen van az infláció, a magas eneriaárak… Ebben a közegben adja magát a kérdés: e-kereskedőként hogyan tudsz ebből a helyzetből jól kijönni, vagyis válság idején miként lehet ütős és hatékony kampányt csinálni?

Fókuszban a vevők

– Számos hatás-ellenhatás közepette működünk jelenleg – mondja Donáth Fruzsina. – A pandémia óriásit lökött az e-commerce piacon, az is komoly kihívásokkal járt, most pedig ez a furcsa várakozás készteti gondolkodásra a kereskedőket, hiszen a vásárlási szokások is változhatnak a gazdasági helyzet hatására. A főszezonban idén is biztosan lesz vásárlói igény, de talán abban várható változás a korábbiakhoz képest, hogy miként fognak a látogatók nézelődni, valamint vásárolni.

Feltehetően a korábban jobban jellemző impulzusvásárlásokból kevesebb lesz, mivel az emberek többsége próbál tudatosan odafigyelni arra, hogy azt vegye meg, amire valóban szüksége van. Sokan a Black Friday-re is bevásárlólistával készülnek, összegyűjtik előre, hogy mit szeretnének, mire van igényük. Amit e-kereskedőként érdemes tudatosítani magunkban, hogy a Black Friday során nemcsak a november 25-re célzott vásárlásokat tudjuk kiszolgálni, hanem akár az egész ünnepi szezonra vonatkozó vásárlási szándékot is.

Fruzsina hangsúlyozza, hogy javasolt a vevőkből kiindulni:

– A vásárlók már a Black Friday előtt elkezdenek nézelődni, így nagyjából tisztában vannak azzal, hogy mik az eredeti árak, mihez képest látnak majd később árkedvezményt. Fókuszáltabban figyelnek a kommunikációra is, ezért ajánlott akár egy-egy korai kedvezményt is “megcsillantani” – erre is gyakran láthatunk példákat.

Tervezés nélkül nem megy

Nagyon sok minden áll vagy bukik a főszezonon, éppen ezért nem ajánlott ész nélkül promóciózni, tervezés nélkül belevágni. Nyilván megnézik az emberek a jó dealeket, de nem csak azokra figyelnek!

– Azt javasolnám a kereskedőknek, hogy csinálják meg tisztességgel a matekot a Black Friday és a főszezon előtt: vizsgálják meg, hogy mely kategóriákat és mely termékeket milyen szinten érdemes promóciózni, hogy a végén ne veszteséggel zárják ezt az időszakot.

Sok praktikus metódus létezik, amelyeket ilyenkor bevethetünk.

Ilyen például a bundle típusú kedvezmény: egy olyan mennyiségi jellegű ajánlatról van szó, amely attól válik olcsóbbá, hogy a termékeket nem egyesével, hanem előre összeállított csomagként veszi meg a vásárló. Plusz előnye, hogy nem kell a csomagban szereplő összes terméket külön beakciózni, hanem együtt kínálunk rájuk akciós árat.

De említhetnénk a releváns kiegészítőtermékek ajánlatát (cross-sell), vagy azt, mikor az adott termék mellé kiegészítő szolgáltatást javaslunk, vagy a kiválasztott árucikk helyett ugyanannak a terméknek a magasabb árú változatát kínáljuk (upsell).

– Ezeket a megoldásokat sokkal erőteljesebben és okosabban érdemes használni a főszezonban, mert nagyban segítik a kosárérték növelését – mondja Donáth Fruzsina. – Habár a multikkal nem könnyű felvenni a versenyt, a “kicsik” számára az lehet az egyik praktikus megoldás, hogy a kiegészítő ajánlatokkal bevonzzák a vásárlókat.

Amit fontos ellenőrizni

  • Érdemes átgondolni a raktárkészletet, hogy miből mennyit raktározunk be a főszezon előtt. Az emberek azért is szeretnek a Black Friday alatt-környékén vásárolni, mert akkor majdnem biztosan megérkezik az ajándék karácsonyig.
  • Mindenképpen ajánlott felkészülni arra, hogy ebben az időszakban a szokásosnál gyakrabban történhetnek árváltozások, sőt, akár készletváltozások is a konkurenciánál, ezt érdemes szemmel tartani.
  • A termékoldal letöltési sebességére kiemelten ügyelni kell, és javasolt átnézni SEO szempontból is. Legyen a termékoldal jól áttekinthető, figyeljünk az erős termékleírásokra, a minőségi fotókra.
  • A mobilon való keresések aránya jelentősen megnőtt az elmúlt években, ellenőrizzük tehát azt is, hogy mobilon milyen pontosan és gyorsan érhető el az oldalunk.

Miben tud segíteni egy automatizált árazási rendszer?

Egy e-kereskedő számára fontos, hogy figyelje a konkurencia árait, készleteit, ezek változatásait, viszont ezt tömeges szinten manuálisan elvégezni rengeteg időt vesz el a munkatársaktól. Ez a feladat könnyedén automatizálható a PriceKittel, ráadásul a rendszer használatával az e-kereskedő gyorsan reagálhat a piac változatásaira és megtarthatja a kívánt árpozícióját.

Mindemellett a PriceKit még egy hasznos funkcióval támogatja az e-kereskedő munkáját: figyelmeztető riportokkal segít betartani az akciós árakra vonatkozó jogszabályt! Ha tehát bárhol azt hallod, hogy “tilos az árakciózás”, ne dőlj be ennek a tévhitnek – árakciózni igenis szabad, a megfelelő jogszabályok követésével!

 

Mi várható az idei főszezonban? Mi fogja jellemezni a vásárlási szokásokat? Hogyan érdemes végigvinni a kampányt, hogy profitot is termelj? Mi az a konkrét helyzet, amikor akár áremelést is eszközölhetsz egy jellemzően árcsökkentésről szóló időszakban? Hallgasd meg a teljes beszélgetést, és kiderül!