Milyen technikák alapján árazd be a termékeidet?

Az e-kereskedőknek nehéz lehet utat találni az árazásai technikák dzsungelében, pedig a feladat nem kivitelezhetetlen. Korábban már írtunk az árstratégia alapjairól, foglalkoztunk a pszichológiai árképzéssel, és arra is kitértünk, milyen technikákat érdemes használni válság idején.

Az éremnek két oldala van, így az árazási technikáknak is vannak előnyei és hátrányai. Akkor dolgozhatsz jó árakkal, ha ezekkel tisztában vagy.

Mindenek előtt…

Számtalanszor kiemeltük, hogy az üzleti sikerekhez tudatos árképzésre van szükség. Ez annyit tesz, nem pillanatnyi benyomások alapján, „érzésre” árazol, hanem tudatában vagy, hogy az egyes változtatások mit eredményeznek.

Mit kínál a webshop?

Ha webáruházadat olyan termékekkel töltöd fel, amelyekhez hasonló, vagy pont ugyanolyan kapható az online piactéren, akkor a konkurencia árképzése jó kiindulási pont lehet. Az adatgyűjtés azonban rengeteg időt vesz el, igazi kulimunka.

Ha inkább az üzleteléssel foglalkoznál, mint a megfigyeléssel, akkor segítségül hívhatsz egy, a versenytársak árait nyomon követő, készletfigyelésre is alkalmas szoftvert. Ez lenne a PriceKit, amelynek előnyeiről bővebben itt olvashatsz.

Egyedi termék? Egyedi árak.

Más a helyzet, ha saját gyártású cikkeket árulsz. Itt már kevés, ha megnézed, mások hogyan csinálják és mennyiért, szükség lesz alapos számításokra! Érdemes szakértővel konzultálni, mert az anyagköltségeken túl számos egyéb dolognak (rezsi, munkával töltött idő, csomagolás, szállítás, reklám stb.) bele kell épülnie a fogyasztói árba. Ha ez megvan, utána hasonlíthatod össze a hasonló árukészlettel dolgozó versenytársak áraival a sajátjaidat.

A konkurenciakövetés veszélyei

Függetlenül attól, mit kínálsz, jobb elkerülni, hogy csakis az ellenfelek árváltoztatásai alapján alakítsd a termékeidét. Miért? Mert bár a cégek paraméterei első látásra hasonlónak tűnnek, nem tudhatod, hogy a konkurencia milyen forrásokkal rendelkezik.

Az árak tartósan alacsonyan tartása rengeteg veszteséget okozhat, és hiába tűnhet úgy, nálad jobban pörög a biznisz, mint a „szomszédban”, lehet, hogy ott kevesebb eladással tudnak nagyobb hasznot realizálni.

Sajnos, igaz ez fordítva is. Hiába árulsz prémium minőségű árucikkeket, ha a vásárlót nem győzöd meg róla, hogy téged választva sokkal jobban jár. Ebben az esetben elsődlegesen a kommunikáción érdemes dolgozni, mert egyszerűen szólva a tálalás nem megfelelő. Mielőtt fillérekért vesztegetnéd el az értékes portékát, változtass a megjelenítésen, szövegeken, bővítsd az érdeklődő termékismereteit.

Kedvezményes árképzés

Kiskereskedők számára fontos technika az akciókkal, kedvezményekkel operáló árképzés. Növelheted a forgalmat, új vásárlókat szerezhetsz, könnyebben megválhatsz a beragadt termékektől, új márkák, termékek bevezetésénél pedig próbára teheted a közönséget. Utóbbinál, ha azt tapasztalod, az ár nem érte el a kívánt hatást, akkor lehetséges, hogy vásárlóid nem kaptak elég információt a termékről (előző pont), vagy te magad lőttél túl magasra.

Fontos: az akciókat nem érdemes egyik napról a másikra elindítani, harangozd be jó előre! Így sokkal több ügyfelet érhetsz el, mintha egy azonnal induló, csupán pár órán át érvényes villámakcióval próbálod behúzni a nagyközönséget. Egyszer talán beválik, de hosszú távon a profitod bánja.

Hozz létre referenciapontokat!

Ez volna a horgonyos árképzés, amelynek akkor is nagy hasznát veheted, ha a kosárértéket növelnéd. Ha az vásárlód egyszerre látja az eredeti- és a kedvezményes árat, azt is tudni fogja, mennyit takarít meg. Ezt az apró trükköt érdemes a hétköznapokban alkalmazni, ugyanis a tényleges ár referenciapontként rögzül a vevőben, és ehhez képest alkot véleményt a kedvezményről.

Ugyanezt megteheted különböző termékekkel is. Mutasd meg elsőként a drágát, amit nem feltétlenül szeretnél értékesíteni, állítsd központba a közepes, eladni kívánt cikket, végül ajánld az alacsony árkategóriásat.

Mindez azért fontos, mert az árképzésen túl szükség van olyan praktikákra, amelyekkel képes leszel a vevő figyelmét felkelteni és terelni. A sikeres e-kereskedő ugyanis nemcsak a számokat látja át, hanem a vásárlás pszichológiáját is.

 

Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM