Nyugdíjas vásárlók a webshopokban

Szisztematikusan, rendszeresen vásárolnak az idősebbek az online áruházakban, és gyakran az árnál fontosabb számukra, hogy pozitív vagy negatív tapasztalatokat szereztek-e korábban az adott webshopban.

Bár már a 2010-es évek végén emelkedni kezdett az idősebb vásárlók aránya az e-kereskedelemben, jelentősebb növekedést a COVID-19 világjárvány hozott 2020-ban. Azóta is egyre nagyobb számban jelennek meg a 65 év feletti korosztályok. Azért érdemes figyelni az idősebb vevőkre, mert eltérő igényei lehetnek, mint a többi generáció tagjainak, és ha elégedettek, hűséges vásárlókká válnak - márpedig a visszatérő vevők akár többszörösét is költik a webshopban, mint az egyszeri látogatók.

 

Az online vásárlást az teszi vonzóvá az idősebbek számára, hogy elkerülhető a személyes kontaktus, a készpénzes fizetés, ráadásul kényelmesen, cipekedés nélkül intézhető az élelmiszerek, ruhaneműk, tisztítószerek, vagy akár a gyógyászati segédeszközök és a többi termék beszerzése.

 

Az idősebb korosztályok megjelenése a webáruházakban

Az idősek egy része a koronavírus-járvány hatására kezdett weben vásárolni, szolgáltatásokat előfizetni. Az Egyesült Államokban 2020-ban a 65 év felettiek 5 százaléka a pandémia miatt meghozott biztonsági intézkedések és a karantén miatt vált online vásárlóvá. Az idősek több mint 50 százaléka bonyolít webes tranzakciókat, és az is fontos, hogy egy részük a továbbiakban növelni szeretné az online vásárlás arányát.

A világ fejlett országainak többségében a 65 év feletti korosztály a leggyorsabban növekvő réteg, ugyanakkor az online csatornák és a közösségi csatornák sokszor hagyják figyelmen kívül az idősebbeket. Pedig abban az esetben, ha valaki figyelmet fordít arra, hogyan szolgálhatja ki őket a webshopban minél hatékonyabban, és ügyel arra, hogy könnyebbé tegye számukra a vásárlást, jelentős profitra, illetve versenyelőnyre tehet szert az idős vásárlók megtartásával.

 

A magyarok webes vásárlási szokásai

A GKI Digital Online Retail Big Picture című, nemrég közzétett, reprezentatív (3,5 millió internetező bevonásával készült kutatása a hazai digitális vásárlási szokásokat vizsgálta. Ezen belül is a nyugdíjas korú vevők szokásaira is rátért a kutatás.

Kiderült, hogy Magyarországon is az FMCG termékek online értékesítése az e-kereskedelem egyik leggyorsabban fejlődő területe. Ez a szektor a korábbi években csak alig tudott teret szerezni magának a magyar e-kereskedelmi piacon, a koronavírus-járvány megjelenése óta azonban robbanásszerűen fejlődött. És még idén, illetve a következő években is tovább bővülhet a hazai digitális kereskedelem.

Az élelmiszerek, háztartási cikkek és drogériai termékek internetes értékesítési forgalma 2021 első 9 hónapjában közel 45 százalékkal nőtt Magyarországon, ezzel a bővüléssel tavaly az FMCG lett a leggyorsabban bővülő szegmens az online kiskereskedelmen belül.

Az FMCG az egyik legszélesebb termékkínálattal rendelkező terület, mára a webáruházak szintjén is nagy választékkal találkozhatnak a vevők: a háztartási vegyiáruktól kezdve a babaápolási termékeken át a tartós és friss élelmiszerekig szinte minden kapható online is.

A kutatás eredményei szerint a magyar webes vásárlók is egyre bátrabban rendelnek akár friss élelmiszereket is neten, bár nem ez a legnépszerűbb termék. Weben a következő a népszerűségi lista a GKI adatai szerint:

1. tisztítószer, háztartási vegyiáru (52,3%)

2. szépségápolási termék (40,3%)

3. gyógyszer, vitamin, egészségmegőrzés (39,2%)

4. toalettpapír, szalvéta, papíráru (38,3%)

5. tartós élelmiszer (35,8%)

6. üdítő, ásványvíz (31,8%)

7. tejtermékek (29,7%)

8. zöldség, gyümölcs, tojás (28,9%)

9. felvágott (25%)

10. állateledel (24%)

2021-ben az online megrendelt FMCG termékek kategóriájában az átlagos kosárérték majdnem bruttó 21 ezer forint volt.

 

Hogyan vásárolnak az idősek?

A kutatás szerint idősebb webes vásárlók ütemezetten rendelnek, a fiatalokra jellemzőbb az ötletszerű vásárlás, az impulzusvásárlás.

A 60 év feletti korosztály tagjaira a rendszeresség jellemző; ők az átlagosnál nagyobb arányban nyilatkoztak úgy, hogy a heti bevásárlást (18%) és a havi bevásárlást (29%) intézik online (is). (A 18-24 éves korosztály tagjainak vásárlási szokásai jelentősen eltérnek, rájuk nem jellemző, hogy ütemeznék az online bevásárlást: 51%-uk egyszerűen akkor vásárol online FMCG termékeket, amikor nincs kedve vagy ideje boltba menni.)

Az átlag feletti arányban vásárolnak napi használati cikkeket online a nők (14%), a 30-39 évesek (16%) és a Budapesten élők (22%) a kutatás eredményei szerint.

A válaszadók legnagyobb hányada (36%) elsősorban a termékek ára alapján választja meg, melyik online áruházból rendel fogyasztási cikket, de csaknem ugyanennyien (34,1%) választanak korábbi tapasztalataik alapján.

A korábbi pozitív tapasztalatok különösen fontosak a 60 év feletti vásárlók számára: körükben a legnagyobb az aránya (46%) azoknak, akik ár helyett a kedvező tapasztalatok alapján választanak online áruházat. Ugyancsak nagyon fontos szempont a fogyasztási cikkek online rendelésekor a weboldal könnyű használhatósága, valamint a kiszállítás kiszámíthatósága és gyorsasága is.

 

Élelmiszer és egyéb háztartási cikk internetes vásárlása kapcsán minden második válaszadót az bosszant a leginkább, ha a kiszállított termékek minősége nem megfelelő, 40 százalékuk az ügyfélszolgálat elérhetetlenségét tartja frusztrálónak, és ugyanennyien tartják problémásnak, ha helyettesítő terméket kapnak az eredetileg kiválasztott termék(ek) helyett.

Egy korábbi blogbejegyzésünkben áttekintettük, milyen szempontok alapján érdemes kialakítanod a webshopodat ahhoz, hogy az idősebb korosztály számára komfortos legyen a vásárlás, javuljon a konverziós arány, az elköteleződés, és növekedjen a céged iránti bizalom. A vásárlóidat így tarthatod meg hosszú távon.

 

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most 2 hétig ingyenesen! 

Kipróbálom