2022 legfontosabb e-kereskedelmi trendjei

Mi határozza meg az online vásárlást? Hogyan érdemes webáruházat fenntartani és kommunikálni 2022-ben? Ezt jártuk körbe.

 

Komoly átalakuláson ment keresztül az elmúlt 2 évben a Covid-19 járvány kitörése óta az e-kereskedelem világszerte: a lezárások miatt a vevőknek új vásárlási módokat kellett találniuk, számos vállalat pedig arra kényszerült, hogy többet fektessen digitális csatornák és közösségi oldalak működtetésébe, és fejlesszék vagy indítsák el e-kereskedelmi csatornájukat. A változások közt természetesen pozitív és negatív is volt.

 

 

Mi történt az e-kereskedelemben az elmúlt 2 évben?

 

A Shopify adatai szerint 2020-ban több mint 150 millió volt azok száma, akik először vásároltak online. A legnagyobb vásárlóerővel rendelkező országokban (Franciaországban, Kanadában, Ausztráliában, az Egyesült Királyságban stb.) fogyasztóknak körülbelül 6 százaléka vásárolt életében először az interneten. (Ott a digitális transzformáció és az e-kereskedelem előrébb tart, mint például most, a járvány alatt felzárkózó Kelet-Európai országokban.)

 

Az új vevők számának látványos növekedése azt eredményezte, hogy új technológiák és új márkák jelentek meg, és nőtt az e-commerce aránya a kereskedelemben. Csak az Egyesült Államok e-kereskedelmi szektor bevétele a 2019-es 360 millió dollárról 2021-ben 469 millió dollárra nőtt. Nem csak új vásárlók (például idősebb korcsoportok) jelentek meg az online kereskedelemben, hanem új szereplők is, ami élénkíti  a versenyt, és egyre kifinomultabb, egyre inkább vevőközpontú magatartásra sarkallja a kereskedőket.

 

Ugyanakkor különféle akadályok nehezítik a további számottevő növekedést, illetve magát az ellátást is. Az egyik ok a hajózási válság, a konténerhiány - ezen tovább rontott az Evergiven ügye a Szuezi-csatornánál. A közúti szállításban akut sofőrhiány jelentkezett Európa-szerte, amit egyelőre nem sikerült orvosolni. Ellátási problémák és alkatrészhiány is súlyosbította a helyzetet. Emiatt drágul és lassabbá válik a szállítás, ennek következtében a termékek ára is. Ráadásul az árakat az infláció is tovább növeli.

 

A fentiek fényében izgalmasnak tűnnek a 2022-es trendek, amelyek követése segíthet neked abban, hogy online kereskedőként emeld a szolgáltatásaid színvonalát. Folytatjuk korábbi blogbejegyzésünket a 2022-es előrejelzésről.

 

 

1. A személyre szabott kínálat növeli a vevők márkahűségét

A személyre szabott vásárlói élmény olyan eszköz a kezedben, amivel 2022-ben is kiemelkedhetsz a versenytársak közül. Az Accenture kutatása szerint a vevők 91 százaléka nagyobb valószínűséggel választ olyan márkát, amelynél személyre szabott ajánlatokat kapnak az igényeik és vásárlási preferenciáik alapján.

 

 

2. Kommunikáció a vevőkkel

A vásárlói élményhez hozzátartozik az is, hogy a lehető legtöbb csatornán tudjon veled kapcsolatba lépni a vásárlód, de az is, hogy te magad kommunikációt kezdeményezz vele.

Ennek egyik eszköze a vásárlást követő köszönő e-mail vagy popup üzenet, amelyben új lehetőséget kínálsz a vásárlásra, új termék megtekintésére, akcióra való felhívásra.

 

Korábbi blogbejegyzésünkben kifejtettük, mennyire fontos a minél gyorsabb válaszadás, különösen egy-egy forgalmasabb időszakban, mert bizalmat kelt a webáruházad iránt, felgyorsítja a szolgáltatás teljesítését például a rendeléssel kapcsolatos részletek vagy a termékjellemzők mielőbbi tisztázása révén, támogat a vevők megtartásában, kiemel a konkurenseid közül, segít a színvonal megtartásában vagy éppen emelésében.

 

A vevőkkel többek közt popup üzenetek segítségével is kommunikációt kezdeményezhetsz: a ConvKit vásárlást támogató, widget alapú alkalmazással számos opciót állíthatsz be. Használatával elérheted, hogy minél több látogatód kattintson, iratkozzon fel, töltsön le, vásároljon; látogatóidból minél több termékedre nyitott, potenciális vásárlód legyen. Lojális vásárlóid számát is növelheted feliratkozás ösztönző popup-okkal. Ráadásul a ConvKittel részletes statisztikához juthatsz a kampányaid eredményéről.

 

 

3. Továbbra is fontos eszköz az e-mail

A hírlevélre való feliratkoztatás remek szolgálatot tesz a webáruházaknak a konverzió növelésében és a vevői hűség kialakításában. Ha nem küldesz túl gyakran, túl sűrűn hírlevelet (rendszerint heti 1 levél elegendő, akciók esetén, Black Friday idején, ünnepek előtt érdemes sűríteni heti 2, legfeljebb 3 levélre), a vásárlóid számára releváns információkat nyújtasz, és a feliratkozáskor vagy évfordulók alkalmával megajándékozod a vevőidet, elégedettebb és hűséges vásárlókká válhatnak.

 

Az e-mailben kínálhatsz kapcsolódó termékeket,kedvezményeket, megköszönheted a vásárlásokat, ünnepi köszöntőt küldhetsz atb. Vagy akár kérhetsz visszajelzést is a termékeidről, szolgáltatásaidról és a vásárlás folyamatáról, a vevőelégedettség-mérés ugyanis alapvető a fejlődésedhez, és ahhoz, hogy lépést tarts a versenytársakkal.

 

 

4. Legyen minél jobb a termékoldal

Nem csak a pontos leírások, jó fotók vagy videók fontosak. A termékoldalak CTR-jének, vagyis  átkattintási arányának növelése érdekében ennél többre van szükség.

 

Jelenítsd meg a vevők által legjobbnak értékelt termékeket és a legtöbbet vásárolt termékeket is, mivel a népszerűség figyelemfelkeltő. A vásárlók számára bizalmat kelt, ha tudják, hogy egy adott márkát vagy terméket mások kedvelnek és szívesen vásárolnak. Állíts be popupot, ami mutatja, mennyien néztek meg egy terméket, vagy számlálót, ami mutatja, hogy mennyi ideig érhető el egy termék, vagy mennyi ideig akciós.

 

Optimalizáld a weboldaladat, webáruházadat, ezzel tedd gördülékenyebbé a vásárlási folyamatot - ebbe beletartozik az is, hogy mobilon is akadályok nélkül fussanak az oldalak és gyors legyen a betöltésük (például tömörítsd a fotókat). Ha gyors az oldalad, az akár 40 százalékkal is növelheti a konverziót. A Google PageSpeed ​​Insights segítségével nyomon követheted, hogyan teljesít a weboldalad.

 

Legyen keresőbarát és SEO optimalizált a leírás - ezzel előrébb kerülhetsz a találati listán.

 

 

5. A közösségi oldalak továbbra is lényegesek

Mára a social media média platformok nagy szerepet játszanak a termékek, márkák, szolgáltatások felfedezésében, sőt, a vásárlásban is. A közösségi kereskedelem az egyik legígéretesebb e-kereskedelmi trend, természetesen a közeljövőben tovább fejlódik. Azért is lehetnek hatékonyak a social platformok az online kereskedelemben, mert a felületen belül gyorsabban megtekinthető egy termék, nem kell kilépni és megkeresni egy-egy webáruház termékoldalát.

 

A Facebook saját adatai szerint azt állítja, hogy az oldalukat használó online vevők 63 százaléka használta már vásárlásra is a Facebookot. Továbbra is kedvelt az Instagram Shopping - akad olyan külföldi kozmetikai cég, amelyik bevételei több mint 30 százalékát Instagramról szerzi. A TikTok pedig nemrég elindította kísérleti jelleggel a TikTok Shopping funkciót az Egyesült Államokban, Kanadában és az Egyesült Királyságban. Azért is fontos ez számukra, mert felhasználóik jelentős része a Z generációból kerül ki, rájuk pedig jellemző az impulzusvásárlás.

 

A vásárláson kívül a vevőkkel való kapcsolattartásban, a panaszok kezelésélben, az arculatépítésben is jelentős szerepet kapnak a közösségi oldalak, ezért fontos ezeken a csatornákon tovább népszerűsítened magadat és növelned az irántad való bizalmat.

 

 

6. Elengedhetetlen az ellátási lánc optimalizálása

Az elmúlt években az e-kereskedők számos problémákat tapasztaltak az ellátási láncban, és a késve érkező alkatrészek, termékek, a termékhiány és ennek következtében fellépő áremelkedések (gondoljunk csak a faanyagok 2021-es áremelkedésére az építőiparban) anyagi károkat is okoztak. E hatásokat részben ki lehet védeni, ha például a digitális megoldások segítségével átláthatóbbá és nyomonkövethetőbbé válik a kiszállítás, optimalizálod a csomagolási és szállítási feladatokat, kommunikálsz a vevőkkel az esetleges felmerülő hibákról, a késedelemről stb. Hosszú távon a teljes logisztikai iparágnak meg kellene újulnia, fenntarthatóbbá kellene válnia.

 

 

7. Egyre nagyobb szerepet kapnak az előfizetéses modellek

Bár Magyarországon  még nem terjedt el a divatcikkek, kozmetikumok vagy éppen élelmiszerek kereskedelmében az előfizetéses modell, az Egyesült Államokban több szegmensben is bevált. Mintát részben a szolgáltatóipar mutat (gondoljunk csak a Spotify vagy a Netflix előfizetésre).

 

A modell lényege, hogy a vásárló előfizet például egy bizonyos kozmetikai termékcsomagra, amit minden hónapban garantáltan megkap - Magyarországon még csak néhány ilyen webshop működik. Előfizetéssel vásárolható élelmiszer - többek közt a nagy üdítőitalgyártók kísérleteznek ezzel a rendszerrel -, háztartási vegyiáru, divatcikk is. Az előfizetés előnye a vevők és a kereskedők számára egyaránt a kiszámíthatóság: előbbiek számára a tervezhető kiadás, utóbbiaknak a biztos bevétel vonzó. Az előfizetésen alapuló modellek további haszna a márkahűség kialakítása.

 

 

8. Minél több fizetési lehetőséget kínálsz, annál jobban csökkented a kosárelhagyás esélyét

Azok a webshopok, amelyek többféle fizetési lehetőséget kínálnak a vevőiknek, növelhetik a konverziós arányukat és a vásárlóik elégedettségét.

 

2021-ben a globális kiskereskedelemben a kosárelhagyási arány elérte a 75,6%-ot. Ennek számos oka lehet: a hosszabbra nyúlt kiszállítási idő, biztonsági problémák, az oldal lassú betöltése, kevés/nem megfelelő fizetési lehetőségek. Ezek miatt a potenciális vásárlók egy része a fizetés előtt otthagyja a kosarat és kilép az oldalról.

 

Azért, hogy minél többféle igényt kielégíthessen ez a szolgáltatás, előzetesen vizsgáld meg, hogy vásárlóid milyen fizetési módokat részesítenek előnyben, és kérdezd is meg őket kérdőíven, hogy milyen lehetőségeket igényelnek. Ez fogyasztói csoportonként más és más lehet. A PaySafe jelentésében például az áll, hogy a Z generációs vásárlók többféle fizetési módot használnak, mint az X generáció tagjai. Azt sem árt tudni, hogy lokálisan milyen fizetési lehetőség a legnépszerűbb: Magyarországon például még mindig az utánvétel az egyik legelterjedtebb, éppen ezért hagyják meg olyan sokan ezt az opciót a webáruházukban.

 

Amit 2022-re tanácsolni tudunk, az a szervezett és automatizált adatgyűjtés, minél  több folyamat automatizálása a manuális és emberi kapacitást igénylő munka helyett, többek közt árazástámogató, készletfigyelő és versenytársakat monitorozó alkalmazás, a PriceKit segítségével.

 

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most 2 hétig ingyen! 

Kipróbálom