Ezek az e-kereskedelmi trendek tovább fognak erősödni 2024-ben is
Az új technológiák óriási hatást gyakorolnak az ecommerce világára, amely szintén évről évre dinamikusan fejlődik. Manapság a vevők tulajdonképpen bárhol és bármikor vásárolhatnak – az őket kiszolgáló vállalkozásoknak, márkáknak pedig meg kell felelniük a fogyasztói elvárásoknak, ha versenyben szeretnének maradni. Cikkünkben összegyűjtöttünk néhány e-kereskedelmi trendet, ami az idei évet is uralni fogja.
Mesterséges intelligencia és gépi tanulás
A mesterséges intelligencia (AI) és a gépi tanulás (ML) jelentősen befolyásolják az e-kereskedelmet, és számos módon hozzájárul annak fejlődéséhez, innovációjához. Csak a példa kedvéért íme néhány kulcsfontosságú terület, ahol az AI és ML kiemelt szerepet játszik:
Személyre szabott vásárlói élmény: Az AI alapú ajánlórendszerek lehetővé teszik a webshopok számára, hogy személyre szabott termékajánlatokat és tartalmakat kínáljanak. Az AI elemzi a vásárlók böngészési és vásárlási adatait, ezáltal feltérképezi az egyéni preferenciákat és érdeklődési köröket, majd ennek alapján releváns árucikkeket javasol. Mindennek köszönhetően a felhasználó elköteleződése is erősödhet az adott márka iránt.
Automatizált ügyfélszolgálat: Az AI technológiával működő chatbotok és virtuális asszisztensek képesek az automatizált, mégis hatékony ügyfélszolgálati tevékenységre. Többek között megválaszolják a gyakori kérdéseket, valamint segítséget nyújtanak a vásárlási folyamat során.
Raktárkészlet és ellátásilánc-menedzsment: Az AI és az ML segítségével az e-kereskedelmi vállalkozások pontosabb előrejelzést kaphatnak a keresletről, ennek köszönhetően optimalizálhatják a készletkezelést, valamint javíthatják az ellátási lánc hatékonyságát. Ezáltal csökkenthetők a felesleges készletek, minimalizálható annak lehetősége, hogy hiány alakuljon ki valamilyen termékből, illetve javítható az ügyfélelégedettség is.
Árazás: A versenyelőny megszerzéséhez és a profit maximalizálásához a „jó ár” kiemelt tényezőnek számít a webshopok számára. Az automatizált árazási szoftverek – mint amilyen a PriceKit is – a szükséges piaci adatok megszerzését pontos ár- és készletinformációkkal támogatják. Sőt, a mesterséges intelligencia segítségével létrejött javaslatokat is adnak az új árak meghatározásához, amelyek tökéletesen illeszkednek a vállalkozás árazási stratégiájához.
Perszonalizáció
Ahogy már fentebb is említettük, az AI kiemelten támogatja a kereskedőket abban, hogy az ecommerce élmény minden egyes aspektusát hatékonyan optimalizálhassák. A mesterséges intelligenciának a perszonalizációra gyakorolt erőteljes hatásáról azonban külön is érdemes néhány szót ejteni.
Ahogy a fogyasztók egyre többet tudnak meg az AI-ról és egyre inkább megszokják a „jelenlétét”, úgy nőnek az elvárásaik is azzal kapcsolatban, hogy a vállalkozások a technológiát olyan módon alkalmazzák, hogy azzal maximálisan kiszolgálják a vásárlóikat. Egy 2023-ban publikált kutatás szerint a fogyasztók 24%-a gondolja úgy, hogy a kiskereskedőknek az AI-t arra kellene használniuk, hogy az ajánlásokat a lehető leginkább személyre szabott teszik.
Amikor egy vásárló beleegyezését adja ahhoz, hogy az e-kereskedő felhasználja az ügyféladatait, akkor jogosan vár érte valamit cserébe – valóban személyre szabott élmények formájában, a vásárlói út minden egyes lépésénél.
Mik az alapvető elvárások? Többek között:
– A korábbi vásárlások és a viselkedés alapján olyan termékekhez vezessék el őket, amik tényleg a kedvükre valók.
– Személyre szabott jutalmak, kedvezmények felajánlása, például törzsvásárlói hűségprogramok részeként.
– Kifejezetten nekik szóló üzenetek az általuk preferált csatornákon keresztül.
Azok az e-kereskedők, akik nem nyújtanak személyre szabott, releváns élményeket a vásárlóiknak, azt kockáztatják, hogy hosszú távon elveszítik őket.
A témáról részletesebben is olvashatsz a Hogyan nyújthatsz kimagasló e-kereskedelmi élményt az adatok segítségével? című cikkünkben.
Kiterjesztett valóság és virtuális valóság
A kiterjesztett valóság (Augmented Reality – AR) és a virtuális valóság (Virtual Reality – VR) egyre nagyobb szerepet kap az e-commerce-ben, új dimenziókat nyitva meg a vásárlói élmény és a termékbemutatás terén egyaránt. (Egy 2022-es kutatás szerint például a német vásárlók 22%, az amerikai és francia vásárlók 16-16%-a említette a kiterjesztett valóságot, mint olyan eszközt, amely képes befolyásolni a vásárlási szándékot).
Ezen technológiák lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy interaktív módon ismerhessék meg az árucikkeket, még mielőtt megvásárolnák azokat – így erősíthetik a vásárlók elköteleződését is a márkák iránt.
Az AR alkalmazások segítségével a vásárlók virtuálisan „kipróbálhatják” a termékeket; például láthatják, hogyan nézne ki egy adott bútor az otthonukban elhelyezve, vagy miként állna rajtuk egy ruhadarab.
A VR technológia immerzív vásárlási élményt kínál, ezáltal a user egy valódi offline boltban érezheti magát: sétálhat a sorok között, böngészhet a termékek között.
Az AR és a VR alkalmazások edukációs szerepet is betölthetnek, hiszen kiváló eszközök lehetnek a termékek működésének és használatának bemutatására, ami kiemelten hasznos a bonyolultabb működésű árucikkek esetén. Mindez azt a pozitívumot is maga után vonhatja, hogy mivel a vásárlók jobban megismerik a terméket, csökkenhet az elégedetlen vevők és a visszaküldések száma.
Fenntarthatóság
A fenntarthatóság évről évre egyre lényegesebb szempontnak számít a fogyasztók számára. A Hubspot tavalyi, USA-ban elvégzett felmérése szerint például a fogyasztók 46%-a nagyobb valószínűséggel vásárol olyan vállalattól, amely aktívan adományoz jótékony célokra.
A környezetvédelem és a társadalmi felelősségvállalás az e-kereskedelem több területén is fontos szerepet kaphat, ilyen például – a teljesség igénye nélkül – a zöld logisztika és szállítás (például elektromos járművek használata, szén-dioxid-kibocsátás csökkentés, a hatékonyabb útvonaltervezés a szállítási folyamatok során); a környezetbarát csomagolás (többek között: újrahasznosított anyagokból készült csomagolások vagy biológiailag lebomló csomagolóanyagok); az etikus beszerzési gyakorlatok és a fenntartható erőforrások használata; a digitális karbonlábnyom csökkentése.
Közösségi kereskedelem
Több mint 4,5 milliárd közösségimédia-felhasználó világszerte – nem is csoda, hogy a social media új korszakot nyit a digitális kereskedelemben! A platformok manapság már sokkal többet jelentenek a vásárlókkal való kapcsolattartás és a promóciók helyszíneinél.
Azok, akik a közösségi médiát közvetlen értékesítési csatornaként használják – ezáltal megkönnyítve és felgyorsítva a felhasználók számára a termékek megvételét –, hatalmas és egyre növekvő vásárlói bázishoz férhetnek hozzá, amelynek tagjai túlnyomórészt az Y és a Z generációból kerülnek ki.
Emellett a social commerce-nek számos további előnye is van, többek között az, hogy rendkívül gördülékeny és kényelmes vásárlói élményt biztosít! A felfedezéstől a vásárlásig tartó lépések minimalizálásával a social media platformok jelentősen leegyszerűsítik a vásárlási folyamatot. Ez a jó értelemben vett egyszerűség növelheti a vállalkozás és/vagy a márka iránti elköteleződést is! Az olyan hasznos funkciók pedig, mint az alkalmazáson belüli fizetés és a fizetési adatok elmentése kiemelkedően kényelmessé teszik a fogyasztók számára ezt a vásárlási módot.
Hangalapú kereskedelem
Google Assistant, Amazon Alexa, Apple Siri: a virtuális asszisztensek népszerűvé válása azt vonja maga után, hogy a hangalapú keresés és vásárlás is egyre nagyobb teret nyer az e-kereskedelemben (a fentebb már említett Hubspot felmérés szerint az USA-ban az internetezők mintegy 40%-a legalább havonta használ hangalapú asszisztenst). Habár hazánkban a hangvezérelt megoldások még nem terjedtek el, de világviszonylatban rohamos a fejlődése – nem véletlenül, hiszen elképesztően egyszerűvé és gyorssá teszi mind a keresést, mind pedig a vásárlást. Erre jó példa az USA-ban a Walmart megoldása: a cég biztosítja a fogyasztók számára, hogy a Google Expressen keresztül hangalapú rendelést adjanak le bármelyik termékükre.