Nem biztos, hogy érdemes akcióznod koronavírus-járvány idején
Sok e-kereskedő tart attól, hogy a fizikai nyitás miatt vásárlókat veszít a webshopban. Csakhogy a jelenlegi trendek szerint nem fog drasztikusan csökkenni az online vásárlás. Milyen érvek szólnak az ellen, hogy most kampányszerűen akciókkal, árengedményekkel próbálj vevőket szerezni vagy megtartani? Az alábbiakban gyűjtöttük össze.
A kedvezmények, akciók – személyre szabott ajánlat, szolgáltatáskedvezmény, bundle típusú kedvezmény stb. – típusairól korábbi blogbejegyzéseink egyikében már írtunk. Vitathatatlan, hogy ma az e-kereskedelemben óriási hangsúlyt kapnak a kedvezmények.
Az is egyre elterjedtebb, hogy a Black Friday árengedményeken kívül is meghirdessenek akciókat az online boltok, és gyakori, hogy bizonyos üzletek folyamatos kiárusítással, kedvezményekkel, kuponokkal próbálják meg megtartani a vásárlóikat és behúzni szerezni újakat.
Mit veszíthetsz az állandó kedvezményekkel?
A vevők természetesen szeretik, ha valamihez alacsonyabb áron juthatnak hozzá, és azt is, ha folyamatosan nyomott áron vásárolhatnak. Az is igaz, hogy a megfelelő marketing eszközökkel folyamatos akciók, árleszállítások meghirdetésével viszonylag könnyű fizikai üzletből online piactérre átcsábítani a vevőket.
Csakhogy ez neked megtérül-e? Az akcióval ugyanis a te árrésed egy részét engeded át a vásárlóidnak. Az akció csupán vevőid számára jelent kedvezményt.
A másik, amire érdemes gondolnod, az, hogy az akcióidért érkező vevő lojális vásárlóddá válik-e? Marketingszakértők úgy vélik, hogy aki egy online üzletben az árakat szereti, az nem a kereskedőt szereti, és aki az aktuális kedvezmények miatt érkezik, az nem biztos, hogy visszatérő vevő lesz.
A harmadik szempont, amit mérlegelned kell, az, hogy az árleszállításokkal nem csak az árrésed, és így a profitod csökken, hanem az is, hogy ezzel árérzékeny vásárlókat szólítasz meg, akik egyrészt nem biztos, hogy a te célcsoportod, másrészt előfordulhat, hogy később a megszokott kedvezmények nélkül már nem fognak nálad. A sok árengedmény a fogyasztóknak és az ügyfeleknek a minőséggel kapcsolatban támaszt kételyeket. Az akciókkal túl sokat operáló webshopok tehát presztízsveszteséget is elszenvedhetnek az alacsonyabb árrés miatt kieső bevételveszteségen kívül.
A koronavírus-járvány hatása a kereskedelemre
Már 2020-ban, a fizikai üzletek bezárásakor nőtt az online kereskedések forgalma, ezzel együtt persze erősödött a konkurencia is a webshopok számára. Aggodalomra azonban még mindig nincsen ok.
GKI Digital és az Árukereső.hu idén márciusi, legfrissebb közös kutatása szerint 2020-ban a belföldi online kiskereskedelmi forgalom 45%-os bővülést mutatott és 909 milliárd forintos forgalmat bonyolított.
Már a KSH 2020-as adatai is jelentős emelkedést mutatnak. A statisztikai hivatal a csomagküldő és internetes értékesítés vette alapul a számításaihoz, és adatai szerint 2020 első két negyedévben 499 milliárd forintra nőtt az e-kereskedelem forgalma.
Az e-kereskedelem forgalomnövekedése nem egyszeri, és nem csak a lezárások idejére korlátozódott: a szektor valóban erősödött.
A GKI Digital kutatásából az is kiderült, hogy koronavírus-járvány következtében a digitalizáció folyamata több területen, így az online piactéren is felgyorsult, a felhasználókat szintlépésre kényszerítette, a kereskedőket fejlesztésre ösztönözte, a vásárlói szokásokat átalakította. Szerintük 2020-ban az online kereskedelem a korábbi évek folyamatos (16-18% közötti) bővülését alapul véve legalább 3 évet ugrott előre a fejlődésben.
A boltbezárások, kijárási korlátozások és tiltások tavasszal és az év utolsó hónapjaiban is mesterségesen terelték az online áruházak felé a vásárlókat. Ezzel párhuzamosan a más ágazatból elbocsátott munkaerő szinte azonnal megjelent az online kiskereskedelmet (is) kiszolgáló logisztikai, szállítmányozási szektorban. A vevői szokások átalakulásával pedig szélesebb fogyasztói réteg számára vált kényelmesebbé az online vásárlás.
A hatás az előrejelzések szerint tartós marad, és a nyitás, a korlátozások feloldása után is sokan fognak ragaszkodni a komfortosabb internetes rendeléshez. Ráadásul az utóbbi egy évben megerősödő hazai vállalkozások közül többen is elkezdhettek nyitni a külföldi piacok felé is.
Milyen eszközöket használhatsz az akciózás helyett?
Nem árt szofisztikáltabb megoldásokat keresni. Az egyik eszköz az, ha árengedmények helyett például kiegészítő terméket, mintát kínálsz.
Egy másik bevált és vevők által kedvelt lépés az ingyenes kiszállítás - természetesen egy adott limit elérése után.
Érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni a vásárlói élményre, olyan megoldásokat beépíteni, amelyek maradásra bírják a látogatókat, idősek számára is vevőbaráttá tenni a webshopot, ráerősíteni a közösségi média jelenlétre.
Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!