E-kereskedelmi trendek, amelyeket a fogyasztói szokások diktálnak

Személyre szabott ajánlatok, gyors kiszállítás és mobilos vásárlás néhány kattintással - többek közt ezt várják el a webshopok vásárlói az online áruházaktól. A fogyasztók által diktált digitális kereskedelmi trendek várhatóan még tovább erősödnek 2022-ben. A legfontosabbakat tekintjük most át.

A szinte közhelyszerű megállapítás, hogy robbanásszerűen nőtt az e-kereskedelmi piac Magyarországon is, igaz. Mint ahogyan az is, hogy digitális kereskedelmi szegmens hazai gyermekbetegségeinek ellenére egyre inkább a fogyasztói igények diktálnak, és ez a terület még tartogat további fejlődési lehetőségeket az üzletek számára.

Ezeket a trendeket azért érdemes követni, mert segítségükkel fokozható az ügyfélélmény, ami nagyon fontos a vásárlók megtartásában (különösen az élményekhez és impulzusvásárláshoz szokott Z generáció tagjai számára), illetve a visszatérő vásárlói kör bővítésében.

 

A mobilos vásárlás: tovább növekszik a szerepe

A mobil vásárlás lehetővé teszi a vevőid számára, hogy bármikor és bárhonnan lebonyolíthassák a vásárlást. Azok a kereskedők, akik nem élnek ezzel az eszközzel, nem használják ezt a csatornát, nagy lehetőséget hagynak ki. Az okostelefonokat használók ugyanis egyre jobban hozzászoknak a digitális fizetési módokhoz (erről később még lesz szó) és a kényelmes vásárláshoz.

 

Többféle fizetési mód

Bár Magyarországon még mindig jelentős azok aránya, akik utánvéttel szeretnek fizetni, és a webáruházak egy része továbbra is fenntartja számukra ezt az opciót, a vásárlói igények között előkelő helyen szerepel az, hogy többféle fizetési mód közül választhassanak. Hogy ez átutalás, PayPal, online bankkártyás fizetés vagy más, azt egyrészt a vevőkör szokásai, másrészt a webáruházadat működtető platform (Shopify, Shoprenter, Unas, Magento stb.) rendszere határozza meg. Mindenesetre ajánlj fel többféle fizetési módot, ha azt szeretnéd, hogy a vevőid elégedettek legyenek és visszatérő vásárlókká váljanak.

A Frontira 2021-es Fizetési Élmény jelentése is alátámasztja a fentieket. Ebből az derül ki, hogy az e-kereskedelmi piac egyelőre nem tudja teljesen lefedni a fogyasztók online fizetési igényét: a fogyasztók 10%-a találkozott olyan helyzettel, amikor online, előre akart fizetni, de a rendszer ezt nem tette lehetővé. “Sok kereskedő nem látja, hogy ha van digitális megoldása, akkor több ügyfél igénybe venné a szolgáltatásukat. Például ha egy automatánál állsz és nincs készpénzed, nem használod. De ha lenne rajta egy kártyaolvasó, akkor sokkal többen használnák.” - mondta Berecz Christian a SEON képviseletében.

 

Visszaküldhető az áru, ha mégsem tetszik vagy nem jó a méret

Elsősorban ruházati cikkeket, divatcikkeket forgalmazó webáruházaknál fordul elő, hogy ha ingyenesen visszaküldhető a megrendelt termék, akkor az növeli a vevői elégedettséget és az ügyfélélményt. Főleg a Z és Y generáció számára lényeges az online shopok rugalmassága, de az idősebb vásárlóknál is előfordul, hogy ha kézhezvétel után derül ki, hogy mégsem megfelelő a vásárolt cipő vagy ruha mérete, anyag, akkor szívesen élnek a visszaküldés lehetőségével.

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy mennyire befolyásolja a vevők magatartását az az opció, hogy visszaküldhetik a terméket az áruháznak., Az egyik vizsgálatból az derült ki, hogy a vásárlók több mint 80 százaléka pozitívan fogadja ezt a lehetőséget, és több mint 50 százalékuk saját bevallása szerint nem szívesen vásárol olyan cégtől, ahol nem kínálják fel számára ezt az opciót.

 

Multichannel, omnichannel értékesítés

Az elektronikus kereskedelem robbanásszerű fejlődése nem jelenti azt, hogy a fizikai boltok szerepe megszűnik vagy legalábbis drasztikusan csökken. A vásárlók egy része kifejezetten szereti, ha többféle értékesítési úton juthat a kedvenc termékeihez. Sőt, a Z generációra jellemző az is, hogy online rendelik meg a kiszemelt árut, de az üzletben, személyesen veszik át. A lényeg, hogy zökkenőmentes legyen az átjárás a különböző csatornák között. Ehhez persze az kell, hogy a webáruházak minél pontosabban derítsék fel és kövessék nyomon a vevőik vásárlási útjait.

Az omnichannel értékesítés nem egyszerűen többcsatornás eladást jelent, hanem azt, hogy a webshop összehangoltan, rendszerben, ügyfélélményt nyújtva értékesít, gondosan figyelve arra, hogy milyen csatornákat preferálnak a vevői, melyek az igényeik, hol vannak jelen, és hogyan lehet számukra megfelelően biztosítani az átjárhatóságot.

 

Minél gyorsabb kiszállítás

Az e-kereskedelmi trendeket alakító fogyasztói igények között szerepel az is, hogy a webáruházak minél előbb juttassák el hozzájuk a megrendelt árut. A kiszállítás ideje folyamatosan csökken, az elvárás ma már az, hogy 2-3 napon belül megérkezzen az áru, ám a 24 órán belüli szállítást garantáló futárszolgálatok megjelenése jelzi, hogy sokan még aznap kézhez szeretnék kapni a megvásárolt termékeket.

 

Fenntarthatóság

A környezettudatosság egyre fontosabb a vásárlók számára: a megrendelt termékeknek minél kisebb legyen az ökológiai lábnyoma, amit lehet, a gyártók helyi alapanyagokból, helyi munkaerőre támaszkodva állítsanak elő, minél kevesebb legyen a csomagolóanyag, és ha már muszáj becsomagolni egy terméket, akkor csomagolás legyen visszaváltható vagy újrahasznosítható vagy biológiailag lebomló. Az is fontos, hogy a webshopok vagy futárcégek alkalmazottai minél kevesebb utat tegyenek meg a kiszállításkor, hogy ezzel is csökkenjen a károsaanyag-kibocsátás - részben ezért is kapnak engedélyt egyre több országban a drónok.

Sajnos más vevői igények, mint amilyen például az áru visszaküldésének lehetősége, ellentmond a fenntarthatóságnak. Amit a két szempont közelítése érdekében megtehetnek a cégek, az az, hogy az új technológiák és a mesterséges intelligencia segítségével teszik hatékonyabbá, gyorsabbá, összehangoltabbá ás szervezettebbé a kiszállítást.

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen! 

KIPRÓBÁLOM